DPF filtr

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

DPF filtr

Co to je a k čemu slouží DPF filtr?

Jedná se o zařízení pro snížení emisí pevných částic, které dokáže jich dokáže pohltit přes 97%. Tyto částice značně škodí životnímu prostředí, zejména ty o nejmenší velikosti, které jsou schopny pronikat hluboko do tkání (zejména plic) a následně způsobit četná onemocnění.

Jak se starat o DPF filtr?

Pro správnou funkci primárně DPF nepotřebuje zásadní péči, ale je třeba dbát na některá specifika.

Občas (každých cca 400km) by se měl vůz více pořádně „projet“, alespoň 25km  jízdou při vyšších otáčkách (2500 až 3000 otáček). Toho lze snadno docílit jízdou po silnici dálničního typu nebo prostě motor udržovat ve vyšších otáčkách pomocí zařazeného nižšího stupně. (Pozor: nevyužívat jízdu na plný plyn, tím se může regenerace DPF přerušit).

Tankovat kvalitní (aditivované) palivo, tím snížíte množství sazí, ale i udržíte vstřikovače a celý motor v optimální kondici.

Udržovat dobrý stav vozu – pravidelný servis, včasná výměna nefunkčních komponent (EGR, čidla, popraskané hadice…)

Použítí správného druhu motorového oleje – tzv. Low nebo mid SAPS oleje (obvykle plní normu ACEA C1/C2/C3/C4, případně přímo specifikace výrobce vozidla – naleznete v mazacích plánech nebo v příručce k vozu).

Co škodí DPF filtru?

  • Použítí nekvalitního paliva – proto doporučujeme palivo vždy aditivovat
  • Špatný stav motoru – nefukční EGR, špatný stav vstřikovačů, celkově zanedbaná údržba
  • Nevhodný druh provozu – mnoho krátkých jízd, podtáčení motoru nebo naopak příliš časté využívání maximálního výkonu, jízda na plný plyn
  • Špatně vybraný
  • Používání tzv. Full SAPS olejů ve vozech s DPF
  • Nevhodně provedený chiptuning – který extrémně zvýšil produkci sazí
  • Pokoutné metody obnovy – výplach „wapkou“, vypalování horkovzdušnou  …….

Jaká je životnost DPF filtru?

Zde záleží na konstrukci DPF, údržbě a způsobu užívání.

  • Vozy, které jezdí převážně po městě – obvykle 150 000 až 200 000km.
  • Ve smíšeném provozu 250 000 až 300 000km.
  • Vozy, které naopak jezdí na dlouhých trasách po dálnicích nebo mimo mešto i přes 400 000km.

Ale ani úplné zaplnění neznaméná konec DPF, již dnes je mnoho způsobů jak filtr zregenerovat a jeho životnost obnovit i z více než 90%.

U moderních vozů lze přes diagnostiku zjistit procentuální zaplnění DPF. Před koupí vozu tedy můžete vědět jak na tom DPF je, navíc Vám to může poskytnout přibližnou nápovědu zda-li nebylo manipulováno s počtem ujetých  kilometrů.

Lze DPF filtr opravit?

Ano, oprava – přesněji rečeno průmyslová obnova je možná, jedná se o nejlevnější a v konečném důsledku nejvhodnějším způsobem opravy. Na trhu existuje několik způsobů jak to lze provést. Více o těchto metodách si povíme v jiném článku. Obvyklá cena za obnovu je 5000 Kč až 10 000 Kč + 2000 Kč až 5000 Kč za montáž/demontáž.

Případně druhou variantou je koupit nový filtr – originální ( obvyvklé rozmezí: 20 000 Kč až 100 000 Kč) nebo aftermarketový díl (10 000 Kč až 30 000 Kč). Toto je nutné zejména pokud došlo ke zničení DPF (prasklina nebo jiné mechanické poškození).

Obvyklé příznaky nefunkčního DPF?

Základní rychlou diagnostiku může udělat každý, stačí bílým ubrouskem sáhnout do koncovky výfuku, pokud je kapesník černý, je zřejmé, že filtr není v pořádku – je buď prasklý nebo ve voze není přítomen vůbec.

Dalším příznakem je zvýšená spotřeba paliva – na tuto chybu je třeba dát pozor, může u ní vznikat ředení oleje palivem, s kritickými následky pro samotný motor.

S tím souvisí i příliš časté pokusy o regeneraci – např. každých 100 až 200 km (obvykle po  400 až 600km), neustále nebo často svítící kontrolka DPF.

Share.

O autorovi

2 komentáře

  1. David Puffer on

    Hezký den, děkuji za článek o DPF (FAP) filtru. Vlastním Citroen Berlingo 2014 1.6 Hdi 84kw , a kapesník po vytření koncovky výfuku je černý, vzhledem k najetým 50 tis. km jsem se byl zeptat v autorizovaném servisu Citroen Č.Budějovice a bylo mi řečeno, že aby koncovka výfuku byla čistá musel bych jezdit pouze po dálnici. Pokud jezdím město koncovka je začerněná. Na emisích jsem prošel bez problémů – hodnota kouřivosti 0.31. (Maximální je 0.51)Kontrolka signalizace závady DPF filtru mi nikdy nesvítila ani diagnostika žádnou chybu nenašla je tedy můj DPF v pořádku či nikoliv? Jaká je cena nového DPF filtru pro moje Berlingo( vím, že jsou 2 druhy keramický a křemíko-uhlíkový ten je prý vhodnější pro městský provoz. Děkuji za informaci a jsem s pozdravem Puffer D.

    • Dobrý den pane Puffere,

      mírné zčernání koncovky výfuku se objevit může, ale účinnost filtru je prakticky identická v městkém provozu tak i v dálničním. Pokud je vozidlo provozováno převážně ve městě, je vhodné jednou za čas auto projet ve zvýšených otáčkách (cca 2500) alespoň po dobu 20 minut, aby mohlo dojít ke kvalitní regeneraci filtru.

      Co se týče ceny, tak kvalitní DPF pro Váš vůz v keramické variantě startuje na ceně 9800,- a křemíko-uhlíková varinata na 11400,-, ale vzhledem k najetým km, by Vás to němělo ještě dlouho trápit, životnost DPF je již dnes bežně přes 250 000km.

      S pozdravem

      JAKnaAuto.cz

Zanechat komentář